Otkrivene su dvije egzoplanete Zemljine mase koje kruže oko obližnje zvijezde

Koristeći metod radijalne brzine (RV), međunarodni tim astronoma je otkrio dve nove egzoplanete koje prolaze kroz obližnju M-patuljastu zvezdu poznatu kao GJ 1002. Novootkriveni vanzemaljski svetovi imaju mase slične onoj naše planete i kruže oko zvezde domaćina u njenoj useljiva zona. Otkriće je objavljeno u članku objavljenom u časopisu Astronomi & Astrophisics.

Metoda radijalne brzine (RV) za otkrivanje egzoplanete zasniva se na detekciji varijacija u brzini centralne zvezde, zbog promjene smjera gravitacionog privlačenja nevidljive egzoplanete dok kruži oko zvezde. Zahvaljujući ovoj tehnici, do sada je otkriveno više od 600 egzoplaneta.

Sada, grupa astronoma predvođena Alehandrom Suarezom Mascarenom sa Univerziteta La Laguna, Španija, izveštava o pronalasku dve nove ekstrasolarne planete kao rezultat RV merenja M-patuljka GJ 1002. Zapažanja koja su dovela do otkrića su bila sprovedeno sa Echelle SPektrografom za stenovite egzoplanete i stabilna spektroskopska posmatranja (ESPRESSO) i potragom visoke rezolucije u Kalar Altu za M-patuljke sa egzozemljama sa bliskim infracrvenim i optičkim Echelle spektrografima (CARMENES).

„Proučavali smo obližnji M-patuljak GJ 1002 koristeći RV i indikatore aktivnosti iz ESPRESSO i CARMENES. Koristeći zajednički model koji je kombinovao informacije iz FVHM [polu maksimuma pune širine] CCF [unakrsne korelacione funkcije] i RV u višeserijskim Gausovim procesom, otkrili smo prisustvo dva planetarna signala“, objasnili su istraživači.

Novootkrivene egzoplanete su dobile oznake GJ 1002 b i GJ 1002 c. Obe kruže oko GJ 1002 unutar njegove naseljive zone, a s obzirom na to da je zvezda udaljena samo 15,78 svetlosnih godina, planete su među najbližim Zemlji koje bi potencijalno mogle ugostiti životno okruženje.

Prema radu, GJ 1002 b ima minimalnu masu od oko 1,08 Zemljine mase. Ona kruži oko svoje matične zvezde svakih 10,35 dana, na udaljenosti od oko 0,0457 AJ od nje. Procenjena je ravnotežna temperatura planete na 230,9 K.

Čini se da je GJ 1002 c nešto masivniji od GJ 1002 b jer je izračunata njegova minimalna masa 1,36 zemaljskih masa. Egzoplaneta je odvojena od domaćina za oko 0,074 AJ, a njen orbitalni period je izmeren na 21,2 dana. Ravnotežna temperatura GJ 1002 c je na nivou od 181,7 K. Astronomi su dodali da bi ovaj vanzemaljski svet mogao biti dobar kandidat za dalju karakterizaciju atmosfere.

Matična zvezda GJ 1002 je bledi M-patuljak spektralnog tipa M5.5V. Ima radijus od oko 0,137 solarnih radijusa, a njegova masa je približno 0,12 solarnih masa. Efektivna temperatura zvezde je 3,024 K, a izmereno je da je njena metalnost oko -0,25.

Istraživači su primetili da je moguće da postoje dodatne planete Zemljine mase u spoljnoj polovini naseljive zone GJ 1002.

„Podaci Gaia DR3 [Data Release 3] pokazuju višak astrometrijskog šuma koji bi mogao da ukaže na masivnog pratioca na velikom orbitalnom razmaku“, zaključuju autori rada.