Nova egzoplaneta veličine Zemlje otkrivena u solarnom okruženju

Koristeći NASA-in svemirski brod Kepler i satelit za istraživanje tranzitnih egzoplaneta (TESS), astronomi su otkrili novu egzoplanetu veličine Zemlje koja se nalazi oko 70 svetlosnih godina udaljena od Sunca. Novootkriveni egzosvet, označen kao K2-415b, najmanje je tri puta masivniji od Zemlje. Nalaz je objavljen u radu objavljenom 1. februara na arKsiv serveru za pre-štampanje.

Kepler je najplodniji teleskop za lov na planete, jer je do sada otkrio više od 2.600 egzoplaneta. Nakon kvara na dva reakciona točka 2013. godine, misija je prenamenjena u K2 za obavljanje visokoprecizne fotometrije odabranih polja u ekliptici. Oživela svemirska letelica Kepler, koja je radila do novembra 2018, otkrila je stotine novih ekstrasolarnih svetova.

Kada je reč o TESS-u, letelica trenutno sprovodi istraživanje oko 200.000 najsjajnijih zvezda u blizini Sunca sa namerom da traži egzoplanete u tranzitu. Do sada je identifikovao više od 6.100 egzoplaneta kandidata (TESS Objects of Interest, ili TOI), od kojih je oko 3.000 do sada potvrđeno.

Sada, međunarodni tim astronoma predvođen Terujukijem Hiranom sa Univerziteta za napredne studije (SOKENDAI) u Japanu izveštava da je egzoplaneta koja je prvobitno identifikovana misijom K2 u svetlosnoj krivulji M patuljaste zvezde K2-415 potvrđena TESS opservacijama.

„Kandidat za planetu je prvi put identifikovan analizom podataka o svetlosnoj krivulji od strane misije K2, a pokazalo se da postoji u najnovijim podacima iz TESS-a“, napisali su istraživači.

Zapažanja su otkrila da K2-415b ima radijus od približno 1,015 Zemljinih radijusa i da je izračunata njegova masa najverovatnije 3,0 Zemljine mase. Planeta kruži oko svoje matične zvezde svakih 4,018 dana na udaljenosti od oko 0,027 AJ od nje. Procenjuje se da je ravnotežna temperatura K2-415b oko 400 K.

Domaćin K2-415 je spektralnog tipa M5V i njegova efektivna temperatura je izmerena na 3.173 K. Zvezda ima radijus od oko 0,2 solarnih radijusa, a izračunata je njena masa oko 0,16 solarnih masa.

Potvrda nove egzoplanete čini K2-415 najbližom zvezdom sa Zemlje koja je domaćin planeti koju su identifikovale Kepler/K2 misije. Štaviše, K2-415 je sada takođe jedna od zvezda sa najmanjom masom koja ugošćuje planetu sličnu Zemlji.

Autori rada su podvukli da blizina K2-415b Zemlji i umerena dubina tranzita čine ga potencijalnom metom za buduće studije karakterizacije atmosfere planeta sličnih Zemlji, posebno onih sa relativno niskom temperaturom.

„Udaljenost od 22 komada i umerena dubina tranzita čine K2-415 dobrom metom za buduća posmatranja, uključujući dalje praćenje RV (npr. za traženje dodatnih planeta) i tranzitnu spektroskopiju“, zaključili su istraživači.