Iza nekontrolisanog curenja na kapsuli Sojuz mogao bi da stoji mali meteorit

Ruski i NASA-ini inženjeri su u četvrtak procijenjivali curenje rashladne tečnosti iz kapsule posade Sojuza spojene sa Međunarodnom svemirskom stanicom (ISS) koja je možda bila izazvana udarom mikrometeorita.

Dramatične NASA TV slike pokazale su bijele čestice koje podsjećaju na pahulje koje satima izlaze iz zadnjeg dela broda.

Curenje rashladne tečnosti izazvalo je otkazivanje šetnje svemirom u poslednjem trenutku od strane dvojice ruskih kosmonauta u sredu i potencijalno bi moglo da utiče na povratni let na Zemlju tri člana posade.

Ruska svemirska korporacija Roskosmos i američka svemirska agencija saopštile su da curenje na svemirskom brodu Sojuz MS-22 ne predstavlja nikakvu opasnost za astronaute i kosmonaute na ISS.

„Članovi posade na svemirskoj stanici su bezbjedni i nisu bili u opasnosti tokom curenja“, saopštila je NASA.

Rečeno je da zemaljski timovi procenjuju „potencijalne uticaje na integritet svemirske letelice Sojuz“.

„NASA i Roskosmos će nastaviti da rade zajedno na određivanju sledećeg pravca akcije“, saopštila je NASA.

Novinska agencija TASS citirala je Sergeja Krikaleva, bivšeg kosmonauta koji je na čelu programa svemirskih letova sa posadom za Roskosmos, koji je rekao da je curenje možda izazvano malim meteoritom koji je udario u Sojuz MS-22.

„Uzrok curenja može biti mikrometeorit koji ulazi u radijator“, rekao je Krikalev, a prenosi TASS. „Moguće posledice su promijene temperaturnog režima.

„Nikakve druge promijene u telemetrijskim parametrima letelice Sojuz ili stanice (ISS) na ruskom ili američkom segmentu nisu otkrivene“, rekao je Krikalev.

NASA je kasnije dodala da je posada na stanici „završila normalne operacije u četvrtak, uključujući… konfigurisanje alata uoči planirane američke šetnje svemirom u ponedeljak“.

Sojuz MS-22 je u septembru doleteo na ISS ruske kosmonaute Sergeja Prokopjeva i Dmitrija Petelina i NASA-inog astronauta Frenka Rubija.

Planirano je da se vrate na Zemlju u martu, a drugi brod bi morao biti poslat na ISS ako Sojuz MS-22 nije dostupan.

Prokopjev i Petelin su se pripremali za šetnju svemirom u sredu kada je otkriveno curenje.

„Posada je prijavila da se uređaj za upozorenje brodskog dijagnostičkog sistema isključio, što ukazuje na pad pritiska u sistemu za hlađenje“, rekao je Roskosmos. „U ovom trenutku svi sistemi ISS-a i broda rade normalno, posada je bezbedna.

NASA je saopštila da je do curenja došlo na „krmenju“ Sojuza MS-22, koji je obezbeđen za svemirsku stanicu.

Trenutno su još četiri astronauta i kosmonauta na svemirskoj stanici pored Rubija, Prokopjeva i Petelina.

NASA-ini astronauti Džoš Kasada i Nikol Man, japanski astronaut Koiči Vakata i ruska kosmonautkinja Ana Kikina prebačeni su na ISS u oktobru na svemirskom brodu SpaceKs.

Svemir je bio redak put saradnje između Moskve i Vašingtona od početka napada Moskve na Ukrajinu u februaru i usledivših zapadnih sankcija Rusiji koje su uništile veze između dvije zemlje.

ISS je lansiran 1998. u vreme povećane saradnje između SAD i Rusije nakon njihovog takmičenja u svemirskoj trci tokom Hladnog rata.