Snažni svemirski laser otkriven južnoafričkim teleskopom

Astronomi su otkrili moćni radiotalasni laser, poznat kao megamazer, u svemiru.
Ovaj megamazer koji obara rekord je najudaljeniji megamazer ikada primećen na 5 milijardi svetlosnih godina od Zemlje.
Svetlost ovog svemirskog lasera ​​prešla je neverovatnih 36 hiljada milijardi milijardi milja (58 hiljada milijardi milijardi kilometara) da bi stigla do naše planete.

Međunarodni tim astronoma, predvođen Marcinom Glovackim, posmatrao je ovu svetlost, koristeći teleskop MeerKAT Južnoafričke radio astronomske opservatorije. (MeerKAT je skraćenica za teleskop Karoo Arrai, kojem prethodi afrikaans reč za „više.“)

Glovacki je naučni saradnik na čvoru Univerziteta Curtin Međunarodnog centra za istraživanje radio-astronomije u Australiji.
Megamaseri nastaju kada se dve galaksije sudare jedna u drugu. To je prvi hidroksilni megamazer koji je MeerKAT primjetio, rekao je Glovacki.
Hidroksl, hemijska grupa koja se sastoji od jednog atoma vodonika i jednog atoma kiseonika, može se naći unutar spajanja galaksija.
„Kada se galaksije sudare, gas koji sadrže postaje izuzetno gust i može da izazove ispaljivanje koncentrisanih snopova svetlosti“, rekao je Glovacki u saopštenju.
Istraživački tim je laseru nazvao Nkalakatha, što na isiZulu-u znači „veliki gazda“, bantu jeziku Zulua u Južnoj Africi.
Astronomi su otkrili megamazer prve noći istraživanja koje je obuhvatilo više od 3.000 sati posmatranja koristeći MeerKAT.
„Impresivno je da smo, uz samo jednu noć posmatranja, već pronašli megamazer koji obara rekord“, rekao je Glovacki. „To pokazuje koliko je dobar teleskop.“
Istraživački tim nastavlja da koristi MeerKAT da izbliza posmatra uska područja na nebu i traži iste elemente špijunirane u megamazeru. To bi moglo da pruži bolji uvid u to kako je evoluirao univerzum.
„Planiramo naknadna zapažanja megamazera i nadamo se da ćemo napraviti još mnogo otkrića“, rekao je Glovacki.
Teleskop MeerKAT, koji se nalazi u regionu Karoo u Južnoj Africi, uključuje niz od 64 radio antene i u funkciji je od jula 2018. Snažni teleskop je osetljiv na slabu radio svetlost.
MeerKAT je preteča transkontinentalnog kvadratnog kilometarskog niza, ili SKA, teleskopa u izgradnji u Južnoj Africi i Australiji.

Niz će uključivati hiljade antena i do milion niskofrekventnih antena u nastojanju da se napravi najveći svetski radio teleskop.
Uprkos činjenici da će ove antene i antene biti u različitim delovima sveta, zajedno će stvoriti jedan teleskop koji ima preko 1 kvadratni kilometar (0,39 kvadratnih milja) sabirne površine. Kao rezultat toga, astronomi mogu da pregledaju celo nebo mnogo brže nego sa drugim teleskopima.

izvor cnn