Fizičari otkrivaju da gravitacija može stvoriti svetlost

Istraživači su otkrili da su u egzotičnim uslovima ranog univerzuma, talasi gravitacije mogli toliko snažno uzdrmati prostor-vreme da su spontano stvorili zračenje.

Fizički koncept rezonance nas okružuje u svakodnevnom životu. Kada sedite na ljuljaški i želite da se popnete više, prirodno počinjete da pumpate noge napred-nazad. Vrlo brzo pronađete tačan pravi ritam da zamah bude veći. Ako izađete iz ritma, zamah prestaje da ide više. Ova posebna vrsta fenomena poznata je u fizici kao parametarska rezonanca.

Vaše noge deluju kao spoljni mehanizam za pumpanje. Kada se poklapaju sa rezonantnom frekvencijom sistema, u ovom slučaju vaše telo koje sedi na ljuljaški, oni su u stanju da prenesu energiju na sistem čineći zamah veći.

Ovakve vrste rezonancija se dešavaju svuda, a tim istraživača je otkrio da se egzotičan oblik parametarske rezonance možda čak i pojavio u izuzetno ranom univerzumu.

Možda je najdramatičniji događaj koji se dogodio u čitavoj istoriji univerzuma bila inflacija. Ovo je hipotetički događaj koji se dogodio kada je naš univerzum bio star manje od jedne sekunde. Tokom inflacije naš kosmos je narastao do dramatičnih razmera, postajući za mnogo redova veličine veći nego što je bio ranije. Kraj inflacije je bio veoma neuredan posao, jer su gravitacioni talasi pljuskali napred-nazad po kosmosu.

Obično su gravitacioni talasi izuzetno slabi. Moramo da napravimo detektore koji su sposobni da mere rastojanja manja od širine atomskog jezgra da bismo pronašli gravitacione talase koji prolaze kroz Zemlju. Ali istraživači su istakli da su u izuzetno ranom univerzumu ovi gravitacioni talasi možda postali veoma jaki.

I možda su čak kreirali uzorke stajaćih talasa gde gravitacioni talasi nisu putovali, ali su talasi stajali nepomični, skoro zamrznuti u celom kosmosu. Pošto su gravitacioni talasi bukvalno talasi gravitacije, mesta gde su talasi najjači predstavljaju izuzetnu količinu gravitacione energije.

Istraživači su otkrili da bi to moglo imati velike posledice po elektromagnetno polje koje je u to vreme postojalo u ranom univerzumu. Regioni intenzivne gravitacije su možda dovoljno pobudili elektromagnetno polje da oslobodi deo njegove energije u obliku zračenja, stvarajući svetlost.

Ovaj rezultat dovodi do potpuno novog fenomena: proizvodnje svetlosti samo od gravitacije. Ne postoji situacija u današnjem univerzumu koja bi mogla da dozvoli da se ovaj proces desi, ali istraživači su pokazali da je rani univerzum bio daleko čudnije mesto nego što bismo mogli da zamislimo.